Sziasztok!
A Pásztori RC Heli Team új tagjaként
köszöntök mindenkit!
Giczi Tamás-nak hívnak, 26 éves múltam, és körülbelül 3 éve űzöm ezt a
hobbit. Anno (mint sok ismerősöm) egy Tesco-s kis 4-5 ezer forintos infrás koax
helivel kezdtem, és annyira megtetszett, hogy pár hónappal később belevágtam
egy (akkori tapasztalataim szerint) komoly, és nagy, 450-es méretű gép
építésébe.
A használtpiacon keresgéltem, ahol találtam is egy Tarot 450 FBL helit, 3GX
vezérlővel. Meg is vettem, nagyon örültem neki, de még a beállítással is
gondjaim voltak. Később mikor rájötten a dolog nyitjára, már végre élvezhettem
a repülést is, nem csak a szerelgetést. A 3GX vezérlő akkoriban járt a 3.x
verzióknál, vigyázni kellett vele, hogy gyorsan elemeljük a gépep, mert
felszálláskor hajlamos volt felborítani a gépet. A Küzdelmes időszak után
beszereztem a gépre egy Ikon FBL elektronikát, mondanom sem kell, ég és föld
volt a különbség, sokkal jobban hangolható, már alapbeállításokkal is szépen
repülő gépet kaptam. Ezen a gépen tanultam élesben lebegni, nyolcasozni,
szerelni.
A képen látni, megélt pár törést, dehát ilyen egy 450, amin valaki kezdő
tanul :)
Tarot 450 - vagyis T-rex 450 Pro v2 |
Ez a gép, körülbelül 1 évig volt meg, mert ahogy a legtöbb helis, vágytam egy nagyobb madárra :). Mivel pénzzel akkor sem voltam eleresztve, a választás egy HK 550GT-re esett. Az egész gép talán 150 ezer forintba volt mindenestől, és egy-két apróságot leszámítva engem kiszolgált, nem tapasztaltam a sokak által horrorisztikusnak beállított HK minőséget sem. Tény, hogy nem volt csúcsminőség, de nem is került annyiba. Persze 3D-re nem annyira alkalmas a gyári felépítésben, de ezért a pénzért, tanulni rajta nem rossz választás szerintem. Nálam ment a gép kb 150 startot anékül, hogy bármi „magától” tönkre ment volna rajta. A gépben volt egy YEP 120A szabályzó, MI digital coreless HV szervók, talán 14-15kg körüli nyomatékkal. Szerettem a szervókat, megbízhatónak bizonyultak, törés után a fogas csere pedig mindössze 6 dollárba fájt. A gépet a kezdetektől úgy terveztem, hogy biztos hogy tanulóként fogom törni, szóval eleve olyan alkatrészekkel építettem, amikről tudtam hogy olcsók, vagy olcsón javíthatók.
HK550, 600-as lapátokkal |
A gépet eladtam, egy tatai ismerőshöz került, a gép azóta kb újabb 1 évet
üzemelt minden gond nélkül, szerintem megérte az árát, egyáltalán nem bántam
meg hogy HK550-et vettem anno.
A következő gépem egy Align T-Rex 700E Pro DFC volt, 2015 Januárban
építettem. Az első 700-as gépem, nagyon vágytam rá, igen örültem mikor sikerült
megszerezni. A hazai fórumon vettem a gépvázat, KIT-ben lett vásárolva, de nem
lett megépítve. Így került hozzám a váz, egy 750MX motor, és egy ICE2 120A
szabályzó. Szervónak RJX FS-0521 szervókat választottam, 21kg nyomaték, 0,06s/60
fok sebesség, és csupán 75 dollár volt darabja újként. Nagyon jó szervók,
minőségi darabok, a Servoking gyártja őket, lényegében ugyan azok mint a
BKServo 7000 coreless szériája. Mivel az 550-et csak úgy akarták megvenni, hogy
egyben, repkészen, ezért az Ikonnak maradnia kellett rajta. Közben megjelent a
Spirit flybarless vezérlő, aminek volt egy számomra kedvező tulajdonsága, a
bailout (igen tudom, mindenkinek megvan a véleménye a bailoutról). Én úgy
voltam vele, hogy nekem ez már egy drága gép, és akárki akármit mond, inkább
meghúzom a bailout kart, minthogy valami apró hiba miatt rögtön költhessek 100
ezret alkatrészekre. A 700-on kétszer kellett élesben használnom a bailoutot,
úgyhogy a Spirit bőven visszahozta az árát.
700E Pro DFC |
700E 5. startja, akárcsak a Spirit FBL-nek :)
De persze kiderült nem tudok nyugodni, mindig kell valami újdonság, ezért a
T-rex 700 is csak egy évet töltött nálam, és kerítettem egy MSH Protos Max V2-t.
Az igazat megvallva teljesen elégedett voltama
T-rexel, szerettem is, egyszerűen csak annyi, hogy minden eddigi helim
Align volt (vagy azon alapult) és vágytam az újdonságra. A Protos pedig merőben
más felépítésű mint egy Align, de ezt majd egy későbbi posztban részletezem.
Protos Max v2 |
Mivel a munkám miatt Pesten élek, a helizést pedig nem szeretném mellőzni
ott sem, ezért kerítettem egy újabb gépet, amivel Pesten is könnyen ki tudok
járni valahova, olcsó fenntartani, és főgépnek is tökéletesen megfelelne,
nemhogy másodnak. Ez pedig egy T-rex 450L Dominator, abból is a 6S verzió. A gépben TGY-306HV szervók vannak, YEP90A szabályzó, és Nano-tech 6S 1550mAh
65C akkuk és természetes Spirit FBL. Vadállat kis gép, nagyon szeretem, miután
1-2 évig nagy helivel jártam repülni, el nem mondható milyen érzés az, hogy egy
fordulóval kivittem mindent a kocsihoz ami kell a repüléshez.
Baloldalt a 450L-em, jobboldalt a 700E |
Modelltomival, a Pásztori pálya tulajával először 2014-es találkozón
találkoztam, nem gondoltam akkor, hogy egyszer majd én is csapat tag leszek, de
nagyon örülök, hogy így alakult, keressetek bennünket bátran, csatlakozzatok
hozzánk, minél többen megyünk ki repülni a hangulat annál jobb!
Bemutatkozásnak lehet picit hosszú volt, de legalább megtudtátok, hogy
milyen gépekkel rendelkeztem, mivel volt dolgom eddig.
Üdv mindenkinek!
No comments:
Post a Comment